Sunday, August 29, 2010

malam yang lebih baik dari seribu malam

Sudahpun masok 10 malam yang terakhir di bulan Ramadhan, namun kemanisannya masih terasa, aku rasa Ramadhan kali ni ade special sket berbanding puase2 sblmnye,makan dalam talam bersama rakan2, xkuar duit(ni part plg bes XD), dapat bwat BBQ bwh sinaran bulan dan macam2 lagi. Yang penting setakat ni Alhmdulillah Tarawih banyak pergi dari puase sebelumnya, dan mungkin itulah sebab aku cakap Ramadhan kali ini lebih "terasa" berbanding Ramadhan yg lalu~

Lain sungguh feelnye dengan bulan merdeka, sbb xtonton TV mahupom amek tau pasal hal negara(asik korea korea korea), maka aku pom tatau bulan ni bulan merdeka. Kalau kite kibar bendera, nyanyi lagu Kemerdekaan, lagu sudeerman yg femes, kompem dapat merasai kehangatan kemerdekaan!samalah seperti bulan Ramadhan, kalau sekadar berpuase sahaje,xcukop utk rasa nikmatnye,perlulah juga ber-tarawih, dimana solat tarawih yang sunat itu, hanya terdapat di bulan Ramadhan ini sahaje, mcm bulan merdeka gak,time ni je nk kibar bendere, lain hari wat balut nangke -.-"

jadi nak dijadikan cerita, sudah memasuki 10 malam terakhir Ramadhan. Namun tidak dikongsi pengalaman "malam lailatul qadar" ini bersama rakan2 sbb xpasti samade betol ke x feeling tuh. Dikatakan bahwe pada malam itu, tidak akan ad hujan, cuaca berkabus dan air laut boleh rasa manis, senang cite malam tu rasa tenaaaaang sangat. Jadi sbg cerite, berlaku pada puase yang lepas, waktu mode aku tengah "jahil" lagi utk bertarawih.

Tengah syiok2 lepak tgh mlm,angin sepoi2 je,rase mcm sangat lain malam tuh. nak kate malam ke 27, baru malam genap(rasenye malam ke 22/24). tetapi aku rasa bukan kot, dah laa xg tarawih. jad tidorlah aku utk bersedie sahur. Bangun dari sahur, tgk kt luar, hati terasa sangat tenang dan damai, xpernah rase pagi2 macam nih, walaupon dh bgn utk sahur, ada byk masa lagi utk tahajud, tapi aku xbuat, sebab masih merasakan mustahil malam ni(waktu sahur tuh) malam Lailatul Qadar, yelah org kate malam2 ganjil kan?tetapi salah satu tanda yang masih diingati ialah, waktu kabus di kawasan kolej kediaman 2. memang kebiasaan kat situh akan ada kabus, tapi kenapa hari ini?dan untuk membuktikan kesahihan ini, ak try la call makcik aku dekat kelantan, tanye die rini cuace mcmane dan mmg seperti ciri2 mlm lailatul qadar. walaupon xnampak pokok sujud macam ramai cerita, tapi ini sudah cukop menginsafkan aku......

pada malam lailatul qadar itu, apa yang telah aku buat?semayang tarawih xpergi, solat tahajud xbuat, solat taubat jarang2,solat hajat bile perlu jeee,solat istiharah lagi laa~jadi bila dapat tau malam itu berlalu pergi,terasa kerugian yang amaaaaaat sangat. malam yang lebih baik dr seribu malam aku buat tatau je,macam awek tu dh depan mate tp melepas,ya Allah ruginye ruginye ruginye ruginyeeee!nak sedapkan hati pada malam ke 27 yang digembar gembur malam lailatul qadar itu, dekat Pahang hujan, ni dah lari dah dari ciri2 die,jadi mmg jelas lah telah terlepas aku dan masuklah ak dikalangan orang2 yang rugi T_T

Oleh itu, ingin lah aku seru,sape2 yang bace blog ni,walaupon xsemayang tarawih yang sebelum-sebelum nih,tak apa,janji 10 malam yang terakhir ini, moh laa kite menghidopkan malam-malam kita,bukannye kerana Dota mahupom Assignment ataupon projek Final Year, tetapi hidopkanlah malam2 kita dengan zikrullah, menangislah kita bukan kerana gred rendah mahupom xdapat awek tetapi kerana mengharapkan keampunan dari-Nya, sujudlah bukan kerana ingin meminta hajat mahupon ia merupakan Rukun Islam(sembahyang) tetapi kerana mengakui keagungan-Nya dan mengharapkan keredhaan dan keberkatan-Nya, berdoalah bukan untuk dipanjatkan umor tetapi dipohon keampunan dosa-dosa yang lampau,lakukanlah segala amalan yang elok pada 10 malam yang terakhir ini. Ajaklah membe2 kita,walaopon kita ajak tp die xpergi jgak,xpe,atleast ad usaha,janganlah tergolong macam saya pada puasa yang lalu,sdeh sangat...bile lagi nk dapat petunjuk macam tu?

semoga dapat diambil iktibar dari perkara ini,insyaAllah ^^

p/s: masa ni laaa nk mintak jodoh dijumpai,hehehehe

No comments:

Post a Comment